2500_interviews

JYSK stāsts aizsākās tālajā 1979. gadā Dānijā, un šodien straujas un sekmīgas attīstības rezultātā mēs varam svinēt to, ka visā pasaulē ir jau 2500 JYSK veikalu. Priecājoties par padarīto un sasniegto, nolēmām dalīties ar mūsu kolēģa Edgara Auziņa, mazumtirdzniecības vadītāja Latvijā, stāstu par to, kā sākās viņa ceļš uzņēmumā, ko viņam nozīmē darbs tik strauji augošā kompānijā un kas viņu iedvesmo strādāt dienu no dienas, lai sniegtu jums, mūsu klientiem, labākos piedāvājumus un lielisku iepirkšanās pieredzi.

Pastāsti, kā sākās Tava karjera JYSK un kā Tu nonāci tur, kur esi tagad?

Šeit esmu nedaudz vairāk nekā trīs gadus. Karjeru JYSK sāku kā mazumtirdzniecības procesu eksperts, bet pēdējo gadu esmu mazumtirdzniecības vadītājs Latvijā. Pirms tam astoņus gadus biju strādājis citā mazumtirdzniecības uzņēmumā, taču iekšēji sajutu, ka ir nepieciešams laiks pārmaiņām. Katram dzīvē pienāk tāds brīdis, kad saproti, ka bez tā, ko dari uzņēmumā, Tu vairs neko citu neiemācies, un tas ir brīdis, kad kaut kas ir jāmaina. Darba sludinājumu atradu pats, un tas man iekrita acīs ar to, ka amats bija diezgan procesuāls. Tā bija profesionālā puse, ko man sevī gribējās pilnveidot, jo iepriekš man bija teikts, ka man ļoti labi padodas darbs un komunikācija ar cilvēkiem, bet vairāk būtu jāpiestrādā pie matemātiskām, procesuālām lietām. Mazumtirdzniecības procesu eksperta amats man šķita interesants izaicinājums, tāpēc pieteicos. Uzņēmums mani atzina par piemērotāko kandidātu, un tā nu es nonācu šeit. Par mazumtirdzniecības vadītāju kļuvu, balstoties uz pēctecību, jo iepriekšējā vadītāja devās bērna kopšanas atvaļinājumā, kura laikā viņas nākotnes plāni mainījās, kā rezultātā es šajā amatā arī paliku.

Kas Tev visvairāk patīk Tavā darbā? Ar ko no sasniegtā lepojies visvairāk?

Pirmajos divos gados mani darba pienākumi bija saistīti ar dažādiem procesiem uzņēmumā, piemēram, iesākot tādas lietas kā uzņēmumā notiekošo procesu aprakstīšanu, kas bija ļoti ilgs un sarežģīts darbs, kas brīžām pat rādījās murgos. Kopīgiem spēkiem ir paveikts daudz, piemēram, ieviesti skeneri veikalos, darbinieku plānošana, noliktavas standarti – tas viss ir prasījis diezgan daudz enerģijas, bet tas ir arī ļoti daudz devis. Kad kļuvu par mazumtirdzniecības vadītāju, sākums bija īsts rallijs, jo pirmā lieta, kas man bija jādara, bija budžeta sastādīšana. Es atceros, kā sēdēju dienām un naktīm, skatīdamies uz tiem visiem cipariem un cenšoties kaut ko izdomāt, jo nekad iepriekš nebiju neko tik detalizēti budžetējis. Uzreiz pēc budžeta sastādīšanas bija jāsāk vērt vaļā jaunie veikali Daugavpilī un tepat, Rīgā, T/C Domina. Atvēršanas gāja paralēli viena otrai, un tas bija laiks, kas bija burtiski izrauts ārā no visa. Divi veikali – tas bija labs izaicinājums. Katrs no veikaliem sanāca savā veidā unikāls – Domina ar savu plašumu ir tiešām skaists un pārdomāts veikals, bet Daugavpils tajā pašā laikā ir mazākais no manā pārziņā esošajiem veikaliem, bet arī tur viss ir sanācis fantastiski. Darba dinamika ir ļoti augsta.

Nupat kā kopīgi nosvinējām 2500 JYSK veikalus visā pasaulē. Kāda ir sajūta būt daļai no tik liela, strauji augoša uzņēmuma?

Šeit strādājot esmu atklājis, ka mums ir ļoti daudz fantastiskas lietas un piedāvājumi, kurus Latvijā reti kur var atrast, bet ļoti daudz cilvēku to nezina. Pirms sāku šeit strādāt, arī man par JYSK nebija nekādas nojausmas – es par uzņēmumu gandrīz neko nezināju, tas nebija manā kartē. Manuprāt, sajūta, strādājot lielā uzņēmumā, noteikti ir daudz labāka, nekā strādājot mazā uzņēmumā. Man tā ir drošības sajūta, jo lieli, starptautiski uzņēmumi vienmēr ir uzticamāki, tajos vienmēr ir iespēja attīstīties, mācīties, un augt. Tas, kas man patīk, ir stabilitāte, jo tā ir ļoti svarīga, un manis jau pieminētā darba dinamika. Tādu dinamiku kā JYSK es savā dzīvē nekur neesmu piedzīvojis.

Ko, Tavuprāt, no tā, ka aug uzņēmums, iegūst klienti?

Tā kā visu mūžu esmu strādājis tirdzniecībā, man ir mazliet grūti uz šo visu paskatīties no klienta puses. Tas, kas man asociējas ar lieliem, starptautiskiem skandināvu uzņēmumiem, ir pareizā kvalitāte un pareizais lietu izpildījums. Mēs cilvēkiem dodam labāko, ko mēs varam iedot, par vissaprātīgāko cenu. Noteikti ieguvums ir labs klientu serviss un, pats galvenais, ne vienmēr pozitīvās situācijās. Es jūtu, ka  mēs, JYSK, vairāk domājam par tādām lietām, kam ikdienā uzmanību nepievērš citi tirgotāji, kuru galvenais mērķis ir peļņa,  – mums ļoti rūp mūsu darbinieki un klienti, un mēs palīdzam viņiem katru reizi, kad tas nepieciešams. Tā atšķirība galvenokārt ir tajā, ka mēs kā liels uzņēmums esam gatavi iet pretī klientam. Mums neinteresē ātri nopelnīt šodien, bet tas, lai varam konstanti augt tāpēc, ka klienti ar mums ir apmierināti.  Tā ir gan mūsu, gan citu lielu uzņēmumu atšķirība, ko klienti ļoti augstu vērtē un tāpēc atgriežas pie mums atkal un atkal.

Nedaudz par Tevi. Ar ko Tu nodarbojies brīvajā laikā, lai atpūstos un atgūtu enerģiju jauniem darbiem un sasniegumiem?

Man ļoti patīk makšķerēt, jo, to darot, var noķert to pirmatnējo sajūtu. Tas svaigais gaiss un daba, kurā tu esi, putni gaisā, bebri krastos, un zivis ezerā ir ļoti labs veids, kā relaksēties. Protams, azarts arī foršs. Un, ja mēs makšķerēšanu varam traktēt kā sportu, tad tas ir veids, kā tu vari pilnībā no visa atslēgties. Agrāk es spēlēju voleljbolu un mēdzu to reizēm darīt arī tagad, apmeklējot uzņēmuma organizētās nodarbības. Tādos brīžos var pilnībā iegrimt iekšā spēlē, fiziski sevi nodarbināt, atiet, un tas nogurums pēc tam ir ļoti pozitīvs.
Vēl es visu laiku cenšos lasīt, bet man tas izdodas ar mainīgām sekmēm. Nesen esmu kļuvis par tēvu uz pilnu slodzi  - tas aizņem ļoti daudz laika. Mēdz teikt, ka darbs un ģimene nevar būt hobijs, bet laiks, kas pavadīts ar to mazo cilvēciņu, vienmēr ir pozitīvs. Manuprāt, nav lielāka prieka, kā skatīties, kā aug kaut kas, ko Tu esi veidojis.

Lūdzu, padalies ar kādiem spilgtiem notikumiem, atmiņām no Tava laika uzņēmumā. Varbūt ir piedzīvots arī kāds smieklīgs atgadījums?

Ja par darba ikdienu, tad atceros reizi, kad uz vienu no veikaliem zvanīja ārzemju studenti, kuri bija nopirkuši galdu, un tas bija piegādāts sasists. Viņiem vajadzēja šo problēmu steidzami atrisināt, tāpēc es izdomāju, ka pats ātri aizbraukšu un visu nokārtošu – aizvedīšu jaunu galdu, uznesīšu uz dzīvokli, nokārtošu vajadzīgo dokumentāciju , lai jauniešiem nebūtu jātērē daudz laika, pašiem dodoties uz veikalu un veicot apmaiņu. Man šķiet, ka tā bija Stabu iela, centrs, kur parkošanās katru reizi ir interesants notikums. Preces nebija no vieglākajām, un es biju diezgan silti saģērbies, pietam viss bija jānes uz sesto stāvu, kur bija ļoti, ļoti karsts. Nesot pirmo galda daļu augšā, jau sajutos manāmi noguris, bet ar to viss nebeidzās, jo galdam bija divas daļas, tātad nācās pieveikt kāpienu uz sesto stāvu arī otrreiz. Kad biju visu sanesis, kopā ar klientu atvēruši kastes un pārbaudījuši, ka viss kārtībā, devu parakstīt atgriešanas aktu un sajutu, kā no sejas uz dokumenta burtiski pil sviedri. (smejas -aut. piezīme). 
Spilgti atminos arī reizi, kad no Rīgas uz Liepāju vedu šūpoles bijušajam šova Baltijas Robinsons uzvarētājam, liepājniekam Mārim Šveidukam, jo Liepājas veikalā vajadzīgā prece vairs nebija pieejama. Mūsu ikdiena allaž ir raiba un notikumiem pārbagāta.

Vai Tu ieteiktu citiem strādāt JYSK un kāpēc?

Es ticu tam, ka mums ir ļoti laba komanda gan birojā, gan veikalos. Mūsu vadītāji ir gan lieliski profesionāļi, gan fantastiski cilvēki. Svarīgi ir ne tikai tas, ka komanda ir laba, bet arī pieredzējusi un ļoti atbalstoša. Te ir dinamika, ko minēju jau iepriekš, un kas man pašam ļoti patīk. Ja cilvēkam patīk dinamika, tad JYSK ir īstā vieta. Es neatceros nevienu mirkli, kad kaut kas būtu apstājies – vienmēr ir kustība uz priekšu. Vismaz man šī darba vieta ir atklājums, jo es iepriekš nekad nebiju iedomājies, ka strādāt šeit būs tik interesanti.

Kas ir tās lietas, ka Tevi iedvesmo? Vai Tev ir savs moto, kas palīdz neapstāties grūtību priekšā,  tāda kā veiksmes formula darbam un dzīvei?

Manā gadījumā tas noteikti ir tas, ka nevajag baidīties darīt lietas, kuras varbūt tu līdz galam nezini un neizproti, nebaidīties pieņemt izaicinājumus. Nebaidīties arī sevi mainīt, jo pārmaiņas, manuprāt, ir tās, kas šobrīd vada pasauli, un, ja tu esi spējīgs pielāgoties pārmaiņām, tad vari izdarīt daudz ko. Kā teica Rainis: “Pastāvēs, kas mainīsies.” Protams, tajā pat laikā ir ļoti svarīgi nepazaudēt sevi – katram pašam jāsaprot, kā esi gatavs mainīties, lai paliktu saskaņā ar sevi, jo parasti jau cilvēkam nav nekā vairāk kā viņš pats.

Ko Tu gribētu novēlēt saviem kolēģiem un mūsu klientiem šajā 2500 veikalu svētku mēnesī un turpmāk?

Man ir sajūta un esmu pārliecināts, ka mēs kā uzņēmums ar saviem attīstības plāniem ejam arvien tuvāk klientam uz vietām, kur mēs iepriekš neesam bijuši. Veikalu kļūst arvien vairāk, un tuvākajā laikā to skaits tikai pieaugs, tāpēc aicinām ikvienu ciemos gan tur, kur jau mēs esam, gan tur, kur mēs vēl tikai būsim. Kolēģus gribu iedrošināt uzdrīkstēties radīt pašiem savu nāktoni JYSK ietvaros un realizēt visu to potenciālu, kas viņiem ir. Komanda jau šobrīd ir liela, un tā kļūs arvien kuplāka un labāka, taču gribu uzsvērt, ka ikviena darbinieka ieguldījums šajā procesā ir svarīgs. Varbūt ikdienā mēs to tā neizjūtam, bet es ļoti apbrīnoju ikviena cilvēka darbu, kas tiek ielikts mūsu kopīgā rezultāta sasniegšanā, jo tas, ko uzņēmums ir spējis paveikt, nebūtu iespējams, ja to darītu tikai viens, pieci, 10 vai 30 cilvēki. Ir svarīgs ikviens pieliktais pirksts, ikviens klientam pateiktais vārds, ikviens sakārtotais plaukts un tajā ieliktā prece, ikviens čeks – tas viss ir ieguldījums, un es esmu par to pateicīgs.